Audi A4, Ford C-MAX i BMW Z4 zwycięzcami w raporcie samochodów używanych DEKRA
20.2.2013 9:20„Sporządzony przez nas raport samochodów używanych jest pomocny dla osób potencjalnie zainteresowanych ich zakupem. Znajdują się w nim szczegółowe informacje dotyczące typowych usterek występujących w danym modelu, a każdy pojazd przyporządkowano do odpowiednich modeli tego samego segmentu rynku.“, oświadczył Dr. Gerd Neumann, członek Zarządu DEKRA Automobil GmbH, odpowiedzialny również za przeprowadzanie badań diagnostycznych.
Od roku 2011 stosowany jest wskaźnik DEKRA (DMI). Wskazuje on na liczbę pojazdów nie posiadających poważnych usterek w odniesieniu do liczby samochodów, w przypadku których stwierdzono poważne usterki, zwiększając w ten sposób dokładność rankingu. Wskaźnik DMI oblicza się w następujący sposób: Od wartości procentowej „samochodów bez poważnych usterek“ odejmuje się liczbę pojazdów posiadających „poważne usterki”. Dzięki temu usterki zakwalifikowane w raporcie jako „poważne” stają się bardziej widoczne.
W specjalnej ocenie sporządzonej dla celów raportu samochodów używanych DEKRA uwzględnia się wyłącznie usterki dotyczące typowych dla samochodów używanych usterek, związanych np. z układem hamulcowym lub z podwoziem. Natomiast usterki spowodowane niewłaściwym serwisowaniem ze strony użytkownika pojazdu, jak na przykład zużyte ogumienie, zużyte pióra wycieraczek, albo przeterminowana apteczka nie są ujmowane w statystyce.
Ocena w oparciu o klasy pojazdów i przebieg
Aby umożliwić potencjalnym kupującym samochody używane przeprowadzenie sensownej oceny poszczególnych modeli, eksperci DEKRA oceniają dane z podziałem na 8 klas pojazdów i do tego każdorazowo w trzech grupach przebiegu (0 do 50.000 km, 50.001 do 100.000 km i 100.001 do 150.000 km) .
Podobnie jak w ubiegłych latach, samochody osobowe o małym przebiegu, zgodnie z oczekiwaniami wypadają wyraźnie lepiej niż samochody o dużym przebiegu. Pojazdy znajdujące się w grupie dla przebiegu do 50.000 km uzyskują średni indeks DEKRA (DMI) na poziomie 83,0. W przypadku pojazdów o przebiegu od 50.001 do 100.000 km wartość indeksu ulega pogorszeniu do 61,2, a w przypadku pojazdów o przebiegu 100.001 do 150.000 km indeks wynosi już tylko 39,1. Jeśli uwzględnić pojazdy, w przypadku których podczas oceny zaobserwowano poważne usterki, wtedy ich udział w trzech grupach przebiegu zwiększy się z 4,8 % poprzez 11,6 % do 19,2%.
„Zasadą jest, w przypadku dużych przebiegów rosną zagrożenia dla osób kupujących samochody używane. Tym bardziej pomocne staje się zawarte w raporcie pojazdów używanych DEKRA porównanie opierające się na typach pojazdów. Dzięki temu osoby zainteresowane zakupem mogą skoncentrować się na typowych usterkach występujących w danym modelu“, wyjaśnia Dr. Neumann. „W razie wątpliwości, przed dokonaniem zakupu zawsze należy poradzić się specjalisty.“
W porównaniu klas pojazdów między sobą najlepiej wypadają wyższa klasa średnia i klasa najwyższa (DMI 75,0), przed samochodami sportowymi i kabrioletami (71,8) oraz samochodami terenowymi / SUV-ami (71,6). Dalsze miejsca zajmują samochody kompaktowe (67,6), klasa średnia (66,4) oraz vany (64,7). Podobnie jak w latach poprzednich, klasy samochodów mini i samochodów małych zajmują ostatnie miejsca.
Zwycięzcy w poszczególnych klasach pojazdów
W każdej klasie pojazdów rzeczoznawcy DEKRA wybierają zwycięzcę. W przypadku samochodów małych w tym roku na szczycie znalazło się Audi A1 (DMI 97,1). W klasie kompaktów wygrał Ford Focus (97,3), a w klasie średniej tym razem na czele znalazło się BMW serii 3 (97,1). W wyższej klasie średniej / w klasie najwyższej pierwsze miejsce obronił Mercedes-Benz klasy E (97,4). Wśród samochodów sportowych pierwsze było BMW Z4 (97,7). W klasie samochodów terenowych / SUV-ów tryumfowało BMW X1 (96,2), natomiast wśród vanów najmniejszą liczbę usterek stwierdzono w samochodzie Ford C-MAX (97,7).
Trzeci rok z rzędu w raporcie samochodów używanych DEKRA uwzględnia się również bilans usterek w przypadku samochodów dostawczych. Dwa pojazdy, które w ubiegłym roku zajęły pierwsze miejsca także obecnie utrzymały swoje pozycje: VW Crafter obejmuje miejsce pierwsze z wynikiem DMI 77,6, za nim plasuje się Mercedes-Benz Sprinter (73,6). Trzeci okazał się tym razem Peugeot Boxer (71,2). Klasa samochodów dostawczych ze średnim wskaźnikiem DMI 42,6 znajduje się wyraźnie w tyle za klasami samochodów osobowych.
Zwycięzcy w ocenie kompleksowej
Wyróżnienie przyznawane przez DEKRA „Pojazd roku“ otrzymały BMW Z4 i Ford C-MAX, które przy takim samym wskaźniku DMI (97,7) razem uzyskały najlepsze oceny w raporcie samochodów używanych. W ocenie „Najlepszy we wszystkich klasach“ po raz drugi z kolei zwyciężyło Audi A4 (87,4). Na szczycie znajdują się tutaj modele, które we wszystkich trzech grupach przebiegu uzyskały średnio najlepszy bilans. Mercedes-Benz klasy C (86,7) poprawił swoją pozycję i z trzeciego miejsca przeskoczył na drugie. Obecnie na trzecim miejscu znajduje się Volvo S80/V70 (86,3).
„W rankingu ‚Najlepszy we wszystkich klasach‘ oceniane są pojazdy o przebiegu od 0 do 150.000 km. Chodzi o to, aby uzyskać pewną ocenę także w przypadku większych przebiegów“, wyjaśnia Prezes DEKRA Dr. Gerd Neumann.
Niemieccy producenci zwycięzcami we wszystkich klasach pojazdów
Raport samochodów używanych DEKRA pokazuje nadal, że niemieccy producenci samochodów nadają kierunek w kwestiach niezawodności i jakości. Samochody wyprodukowane w Niemczech zwyciężają we wszystkich klasach pojazdów, od samochodów małych, do samochodów dostawczych. Jeśli uwzględnić także pojazdy z większym przebiegiem, wtedy okazuje się, że otrzymały one 19 z razem 24 ocen. Japońscy producenci zajęli 4 miejsca, a Szwedzi – jedno, dzięki Volvo S80/V70.
Nowa specjalna ocena „samochody klasyczne“
Po raz pierwszy eksperci DEKRA ujęli w raporcie samochodów używanych 2013 ocenę specjalną „samochodów klasycznych“. Ocena obejmuje specjalny segment rynku samochodów używanych, który wcześniej nie był ujmowany w raporcie, ale odgrywa coraz większą rolę. „Chodzi tutaj o modele pojazdów, które od dłuższego już czasu nie są oferowane jako samochody nowe, ale na rynku samochodów używanych są oferowane w dużych ilościach. Osoby zainteresowane zakupem pojazdu, ale dysponujące niewielkim budżetem poszukują informacji na temat takich pojazdów“, oświadczył Dr. Neumann. „Nowa, specjalna ocena samochodów klasycznych jest dla tej grupy kupujących bardzo ważnym uzupełnieniem.“ W ocenie specjalnej grupy przebiegów zostały porównane do innych klas pojazdów ujętych w raporcie. Dla pojazdów klasycznych podano faktyczne przebiegi, które zamykają się w przedziale od 50.000 do 200.000 km.
Raport samochodów używanych jest dostępny w Internecie, jako aplikacja DEKRA i zeszyt specjalny
Wyniki raportu samochodów używanych 2013 są dostępne od zaraz online www.gebrauchtwagenreport.com, także jako aplikacja na iPhone i iPad, oraz są dostępne na smartfony i tablety Android. Ponadto w tych dniach na temat raportu samochodów używanych DEKRA ukaże się specjalny zeszyt czasopisma auto motor und sport.