Aktualności

Foteliki montowane tyłem są o 500% skuteczniejsze

24.5.2019 16:40

Pod patronatem honorowym Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Ambasada Szwecji oraz jej Biuro Radcy Handlowego we współpracy z firmą Axkid zorganizowały seminarium: REAR-FACING DAY: DZIEŃ FOTELIKÓW MONTOWANYCH TYŁEM. Wydarzenie było poświęcone tematyce bezpieczeństwa ruchu drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa dzieci. Czy foteliki montowane tyłem do kierunku jazdy są bezpieczniejsze? Próbowano odpowiedzieć na tak postawione pytanie.

Seminarium odbyło się 23 maja br. w rezydencji Ambasady Królestwa Szwecji w Warszawie. Moderatorem debaty był Daniel Larsson, radca Ambasady Szwecji.

(fot. materiały prasowe)

Pierwsze miejsce pod względem bezpieczeństwa dzieci. Bezpieczeństwo dzieci jest tematem szczególnie istotnym w szwedzkich dyskusjach na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego. Szwecja jest pionierem w stosowaniu fotelików montowanych tyłem (tzw. fotelików RWF), co bezpośrednio przekłada się na statystyki śmiertelności dzieci w wypadkach. Szwecja zajmuje pierwsze miejsce na świecie pod względem bezpieczeństwa dzieci w samochodzie – mówił Stefan Gullgren, Ambasador Szwecji w Polsce. Przypomniał, iż to właśnie Szwecja promuje, działania dla poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, znane na całym świecie jako „Wizja Zero”. Szwecja od lat zajmuje miejsce w europejskich statystykach brd. Niezwykle interesująco o szwedzkim modelu ochrony dzieci przewożonych w pojazdach mówił Tommy Pettersson, z VTI – Szwedzkiego Narodowego Instytutu Badań Drogowych i Transportowych.

Dzieci 500% bezpieczniejsze. W Szwecji rekomenduje się, aby małe dzieci do 4-5 roku życia podróżowały w fotelikach montowanych tyłem do kierunku jazdy – ta pozycja zapewnia większe bezpieczeństwo. Potwierdzają to badania, które wskazują, że w takim foteliku dzieci do 2 roku życia są o 500% bezpieczniejsze – mówił Daniel Lundgren, Safety and Compliance Manager z Axkid, szwedzkiej firmy, doświadczonej w projektowaniu i produkcji fotelików montowanych tyłem. Mówił o idei tego rozwiązania i produktach końcowych, czyli bezpiecznych fotelików – jako wyzwaniu. Podsumowywał: – Jeśli dzieci w tej pozycji są znacząco bardziej bezpieczne, oznacza to, że na 100 kolizji w foteliku ustawionym tyłem do kierunku jazdy aż 92 dzieci wyjdzie z wypadku bez uszczerbku na zdrowiu. Z kolei w przypadku klasycznego fotelika, ustawionego przodem do kierunku jazdy zginie lub poważnie ucierpi 40 dzieci, a tylko 60 wyjdzie z kolizji cało.

O firmie Axkid lidera wśród producentów fotelików do przewozu dzieci, tym razem na rynku polskim informował Andrzej Kwapiński, reprezentujący oficjalnego dystrybutora firmy na rynku polskim.

Brakuje edukacji. Konrad Romik, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego mówił o bezpieczeństwie ruchu drogowego w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa dzieci. Dlaczego my jako rodzice czasami nie stosujemy fotelików? – postawił pytanie i odpowiedział na nie. Odpowiedział krótko: – Czasami brakuje edukacji. A jest ona prosta, wynika z punktu widzenia fizyki, z biomechaniki ciała ludzkiego, dziecka. Omawiając statystyki wypadków drogowych z udziałem dzieci K. Romik wskazywał, iż ¾ wypadków to kwestia odpowiedzialności dorosłych, którzy powinni dbać o zapewnienie bezpieczeństwa w pojeździe. Taka tendencja pokazuje, iż najmłodsi są narażeni na utratę życia lub zdrowia właśnie przede wszystkim z powodu błędów dorosłych. Wg przeprowadzonych przez KRBRD badań, 3% respondentów deklaruje, iż przewożąc dzieci nie stosuje urządzeń bezpieczeństwa np. fotelików. Kolejnym ważnym tematem była kwestia potrzeby edukacji także dzieci i młodzieży. Sekretarz informował, iż Rada intensywnie pracuje nad projektem dotyczącym kwestii wyposażenia nauczycieli w niezbędną wiedzę i narzędzia do prowadzenia lekcji w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Pytania i odpowiedzi. O zainteresowaniu podejmowaną w trakcie seminarium tematyką może świadczyć fakt ożywionej dyskusji panelowej. Uczestniczyli w niej eksperci i praktycy z Polski i Szwecji. Zadano wiele ważnych pytań, udzielono odpowiedzi.

Dlaczego kierunek siedzenia podczas jazdy w samochodzie jest tak ważny dla bezpieczeństwa dziecka? Badania pokazują, że podczas czołowej kolizji z samochodem, który jedzie zaledwie 50 km/h, szyja dziecka, siedzącego w klasycznym foteliku przyjmuje uderzenie o sile 300 kg. Taka kolizja może skończyć się tragicznie albo z poważnymi urazami, takimi jak obrażenia wewnątrzczaszkowe, poważne urazy klatki piersiowej, a nawet przerwanie rdzenia kręgowego. W przypadku fotelików montowanych tyłem, siła uderzenia nie przekracza 80 kg. Nie mniej ważny jest sposób rozłożenia tej siły podczas kolizji.

Czego dowodzą testy zderzeniowe? -Testy zderzeniowe dostarczają jasne wnioski. W przypadku kolizji, fotelik ustawiony tyłem do kierunku jazdy przyjmuje nie tylko mniejszą siłę, ale także niejako „rozprowadza” ją w bezpieczniejszy sposób. W klasycznym foteliku szyja i głowa dziecka są gwałtownie rzucone naprzód, podczas gdy w tym montowanym tyłem to plecy dziecka i sam fotelik przyjmują większą część siły uderzenia – głowa i szyja pozostają dobrze chronione.

Jakie są potrzeby dzieci? Foteliki montowane tyłem to nowoczesna technologia, gwarantująca bezpieczeństwo dzieci, ale jej źródłem jest przede wszystkim dogłębna wiedza na temat potrzeb małych dzieci w kontekście bezpieczeństwa. – Ochrona głowy i szyi małych dzieci wydaje się naturalnym krokiem – należy pamiętać, że dziecko to nie tylko mniejsza wersja osoby dorosłej – najlepszym na to dowodem jest nieproporcjonalnie duża głowa dziecka. W przypadku 9-miesięcznego dziecka, jego głowa odpowiada za 25% masy całego ciała podczas, gdy głowa dorosłego to zaledwie 6% ciała. Co więcej, to w większości głowa i mózg, jako, że twarz dziecka jest relatywnie mniejsza. To jeden z głównych powodów, decydujących o tym, że urazy głowy są w dużo poważniejsze u dzieci niż u dorosłych. Warto również zauważyć, że dzieci mają kruche, elastyczne i jeszcze słabo rozwinięte mięśnie szyi. Podczas czołowej kolizji, głowa dziecka siedzącego w klasycznym foteliku ucieka do przodu. Może to spowodować ogromny nacisk na okolice szyi, a zarówno ten obszar jak i kręgosłup dziecka są jeszcze mało stabilne, miękkie i nie tak zestalone ze sobą jak u osoby dorosłej, a co za tym idzie dużo bardziej wrażliwe. Foteliki montowane tyłem jako ochrona dla małych dzieci wydają się naturalne. Jednak korzyści dla bezpieczeństwa są wciąż aktualne także u starszych dzieci. – Zalety fotelików ustawianych tyłem do kierunku jazdy wcale nie znikają wraz ze wzrostem dziecka. Wielu rodziców w Szwecji nie zmienia fotelika na ustawienie przodem do kierunku jazdy nawet do 5-go roku życia. Stąd w naszej ofercie szeroki wybór fotelików dla dzieci w różnym wieku.

(jm)

źródło:prawodrogowe.pl