Kolejne szkolenie "Bezpieczna Flota. Kompleksowe podejście."
31.3.2009 9:49Powszechnie wiadomo, że intensywność eksploatacji samochodu w firmie lub korporacji jest co najmniej trzy razy większa niż przeciętnego pojazdu prywatnego. Auta służbowe przejeżdżają rocznie nawet do 100ᅠtys. kilometrów. Większość użytkowników uznaje te pojazdy za cudzą własność i tak właśnie je traktuje. Dbanie o powierzone pracownikom mienie jest raczej wyjątkiem niż regułą. Także pracodawcy dokładają do tej budowli często swoją cegiełkę. Wyznaczone przez nich normy i standardy pracy są często nie do pogodzenia z możliwościami pracowników i zamiast ich motywować do racjonalnych zachowań za kółkiem. Dodatkową przeszkodą jest często ograniczenie zarządzania szkodowością do poziomu obsługi ubezpieczeniowej i warsztatowej floty samochodów służbowych.
Efekty widać jak na dłoni. Brak dbałości o powierzone samochody i wyśrubowane normy przejeżdżanych kilometrów i czasu pracy są najczęstszymi przyczynami szkód powodowanych przez kierowców firmowych. Wystarczy przypomnieć, że tylko 8% wszystkich użytkowników dróg to kierowcy samochodów służbowych, i to oni uczestniczą w 30% wszystkich wypadków na naszych drogach.
Tymczasem koszty szkód powodowanych w okolicznościach służbowych rozkładają się na wiele podmiotów. Ponoszą je firmy w wymiarze finansowych, rzeczowym i logistycznym, właściciele floty ponoszą także uszczerbek na swym wizerunku. Koszty ponoszą pracownicy, a także ich rodziny. Pośrednio płaci jednak całe społeczeństwo, które płaci składki ubezpieczeniowe, podatki na utrzymanie i remonty dróg.
Partnerstwo jako organizator szkolenia zaprezentowało kompleksowe podejście do zarządzania bezpieczeństwem floty. Przygotowano cztery bloki tematyczne. Andrzej Jarubas z firmy Safe Drive zaprezentuje model zarządzania bezpieczeństwem floty samochodów służbowych wypracowany przez Partnerów należących do Stowarzyszenia (m.in. Total, BP, Shell, Renault, ABB).
Model ten, oparty na dobrych praktykach, może być efektywnym narzędziem usprawniającym pracę każdego fleet menadżera. Opiera się on na proaktywnych działaniach prewencyjnych, które należy osadzić w kulturze organizacyjnej firmy. Istotne jest tutaj także prawo pracy, jasno określające prawa i obowiązki pracownika oraz odpowiedzialność pracodawcy za bezpieczeństwo pracy. Chodzi o kształtowanie prawidłowych postaw kierowców na drodze, jak również odpowiedzialności za powierzone mienie (pojazd). Konsekwentne działania prewencyjne to także odpowiednie prowadzenie polityki kadrowej (np. rekrutacja, ocena stanowiska pracy) oraz planowanie i prowadzenie odpowiednich szkoleń dla pracowników. Ważnym elementem jest prowadzenie spójnego, uzupełniającego się systemu nagród i kar, uwzględniającego specyfikę firmy (np. istniejący system motywacyjny).