Kongres: Corporate Social Responsibility w Polsce
17.4.2008 12:32Pierwszego dnia, case studies na temat miejsca i zarządzania CSR w strukturze i strategii Procter & Gamble przedstawiła Małgorzata Wadzińska, dyrektor działu external relations na Polskę i kraje bałtyckie. Case study przygotowały również firmy BP Polska oraz Barlinek S.A., które z racji „kontrowersyjności” swoich branż cieszyły się dość wysokim zainteresowaniem uczestników. Na pytania jakie są stereotypy i skąd się wzięły, oraz dlaczego CSR bywa niewiarygodny odpowiadał Jacek Dymowski, manager Instytutu CSR w Values Grupie Firm Doradczych. Od Ireny Picholi z PricewaterhouseCoopers słuchacze mogli z kolei dowiedzieć się o światowych i europejskich trendach w podejściu do CSR. Dyskusję panelową na temat „CSR w praktyce – chwilowa moda czy biznesowa konieczność. Bilans korzyści i kosztów dla firm.” poprowadziła Agata Stafiej-Bartosik, doradca ds. społecznej odpowiedzialności biznesu z Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce. Udział w niej wzięli także przedstawiciele takich firm jak: Values Grupa Firm Doradczych, Procter & Gamble oraz Provident Polska S.A. Jarosław Giemza ze Stowarzyszenia „Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego” przybliżył problem wysokiego współczynnika śmiertelnych wypadków na polskich drogach, oraz jak współdziałanie firm, rządu oraz organizacji pozarządowych może pomóc w polepszeniu tej sytuacji w Polsce.
W drugim dniu kongresu swoje doświadczenia zaprezentowały Citi Handlowy, British American Tobacco, Microsoft, Kompania Piwowarska, Cadbury Wedel oraz Provident. Krzysztof Kaczmar z Fundacji Kronenberga działającej przy Citi Handlowy wytłumaczył jak budować zaufanie społeczne na przykładzie organizowanych przez fundację.wielu akcji wolontariatu pracowników tego banku. Temat wolontariatu był również przewodnim motywem działań CSR w Cadbury Wedel oraz Provident. Przykładami działań CSR w branżach tak kontrowersyjnych społecznie jak przemysł tytoniowy czy browarniczy zajął się Roman Jamiołkowski z British American Tobacco, oraz Rafał Szymczak z agencji Profile, który w imieniu Kompanii Piwowarskiej wyjaśniał, jak biznes może efektywnie wspierać osoby potrzebujące i szerzyć partnerstwo pomiędzy sektorem prywatnym, a organizacjami pozarządowymi. Na temat dawania „wędki zamiast ryby” mówił Marek Kosycarz, dyrektor ds. odpowiedzialności społecznej, z firmy Microsoft. Przedstawił program budowania kapitału społecznego jako działalności długofalowej na rzecz wzrostu gospodarczego i społeczeństwa obywatelskiego. W ostatniej części kongresu Mirella Panek-Owsiańska, prezes i Dyrektorka Generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu, starała się rozwiać wątpliwości o różnych funkcjach przypisywanych potocznie pojęciu „społeczna odpowiedzialność biznesu” Poprowadziła również dyskusję panelową, podczas której Dorota Adamska z BP Polska, Roman Jamiołkowski z BAT i Irenaa Pachola z PricewaterhouseCoopers wyjaśniali różnice między raportem społecznym i finansowym, czym jest proces raportowania dla poszczególnych grup interesariuszy.
Źródło: Newsline.pl