Prezentacja raportu DEKRA 2024 w Ministerstwie Infrastruktury
16.12.2024 14:5012 grudnia 2024 roku w Ministerstwie Infrastruktury odbyła się prezentacja raportu DEKRA dotyczącego bezpieczeństwa ruchu drogowego i mobilności w 2024. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele administracji publicznej i branży, eksperci oraz osoby zaangażowane w poprawę bezpieczeństwa na drogach.
Wśród prelegentów i uczestników konferencji byli: Konrad Romik, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD), Dorota Olszewska, Prezeska Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego, Andrzej Grzegorczyk, Honorowy Prezes Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego, Marcin Ślęzak, Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego, Sławomir Nastał, Zastępca Głównego Inspektora Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, Kom. Antoni Rzeczkowski, Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, Tomasz Tosza, Zastępca Dyrektora Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Urzędu m.st. Warszawy, Piotr Sarnecki, Dyrektor Generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, Bożena Chlabicz, Prezeska Zarządu Fundacji na Rzecz Zapobiegania Wypadkom Drogowym oraz Artur Miszczak, Dyrektor Sprzedaży w DEKRA Polska.
Podczas prezentacji omówiono także nowoczesne rozwiązania infrastrukturalne, takie jak inteligentne systemy komunikacji, które oferują znaczący potencjał, ale wiążą się również z poważnymi wyzwaniami w obszarze cyberbezpieczeństwa. DEKRA, koncentrując się na tym obszarze, przedstawiła swoje sprawdzone rozwiązania, które odpowiadają na te potrzeby.
Postulaty obecnych na wydarzeniu:
Polityka infrastrukturalna wymaga kompleksowego spojrzenia, które wykracza poza zwykłe zapewnienie mobilności i ponadregionalne koncepcje dotyczące transportu. W zmianach z zakresu mobilności obejmuje ona uwzględnienie różnych form transportu, potrzeb i celów politycznych.
Aby w miarę możliwości nie dopuścić do powstania niebezpiecznych sytuacji niezbędne są i pozostają:
- Odpowiedzialne zachowanie,
- Prawidłowa ocena własnych umiejętności, wiedzy i znajomości przepisów ruchu drogowego
- Wysoki stopień akceptacji dla przestrzegania przepisów.
- Projektowanie ulic i przestrzeni sąsiadujących musi być podporządkowane kwestiom bezpieczeństwa
- Ścieżki rowerowe i chodniki powinny być wolne od przeszkód oraz utrzymywane przez cały rok
- Skrzyżowania z ruchem okrężnym w wielu przypadkach zwiększają bezpieczeństwo oraz przyczyniają się do minimalizacji skutków wypadków
- Przy dopuszczalnej prędkości j powyżej 30 km/h w obszarach zabudowanych należy generalnie stosować wydzielone drogi rowerowe oddzielone od ruchu samochodowego
- Na drogach krajowych ograniczenia prędkości muszą być dostosowane do infrastruktury i ryzyka powstania wypadków
- Przestrzeń boczna dróg krajowych powinna być wolne od przeszkód, takich jak drzewa, maszty
Partnerem wydarzenia było Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego.
Link do pełnego raportu DEKRA – https://dekraprod-media.e-spirit.cloud/59f0c4f3-818a-42a7-b329-bc991b5a1ce6/media/dekra-rsr-2024-en-online-240912.pdf