Prowadzisz – odłóż telefon
1.10.2009 15:11Początkowo celem kampanii miało być zachęcanie do korzystania z zestawów słuchawkowych i głośnomówiących. Jednak analiza badań naukowych pokazujących, że zestawy słuchawkowe nie przyczyniają się do polepszenia bezpieczeństwa rozmawiającego kierowcy, a także coraz większe natężenie takich zachowań jak wysyłanie i odbieranie wiadomości tekstowych (SMS) podczas jazdy, skłoniły organizatorów do promowania całkowitego zaprzestania używania telefonu w czasie prowadzenia samochodu. Pośrednio odbiorcami kampanii staną się również pracodawcy zatrudniający kierowców- mogą oni wpłynąć na swoich pracowników, by ci zaprzestali rozmów w służbowych samochodach.
Badania nad korzystaniem z telefonu podczas jazdy
Około 6% wypadków w USA spowodowanych jest przez kierowców korzystających z telefonów komórkowych podczas jazdy. W ten sposób rocznie ginie ok. 2 600 osób, a rannych zostaje około 330 000 osób. W Australii, aż 60% kierowców używa telefonów komórkowych podczas jazdy samochodem. W konsekwencji, w roku 2006 aż 45 000 kierowców doprowadziło do wypadku, a 145 000 spowodowało realne zagrożenie na drodze. Badania przeprowadzone w Kanadzie w 1997 roku oraz w Australii w 2005 świadczą o tym, że rozmowa przez telefon w czasie jazdy czterokrotnie zwiększa ryzyko wypadku w porównaniu do rozmowy z pasażerem. Kierowcy korzystający z telefonu popełniają znacznie więcej błędów w stosunku do jazdy w samotności czy z pasażerem. Rozmówca telefoniczny (w przeciwieństwie do pasażera) nie widzi tego, co się dzieje na drodze. Nie jest zatem w stanie dostosować rozmowy do panującej sytuacji i angażuje uwagę kierowcy w chwilach, gdy ten powinien skupiony na sytuacji na drodze.
W ramach przygotowań do kampanii Grupa Perswazja w Praktyce przeprowadziła szereg badań, których celem było sprawdzenie postaw i świadomości kierowców na temat omawianego problemu. Prawie wszyscy kierowcy przyznali się do rozmawiania przez telefon podczas prowadzenia samochodu, a blisko połowa z nich stwierdziła, że robi to praktycznie na co dzień. Większość z nich ma również zwyczaj wysyłania i odbierania wiadomości tekstowych podczas kierowania samochodem. Kierowcy nie deklarowali chęci zaprzestania rozmów telefonicznych podczas prowadzenia samochodu. Badania pokazały paradoksalny efekt: choć większość kierowców zdawała sobie sprawę, że korzystanie z telefonu może być niebezpieczne, to równocześnie nie odbierała tego jako zagrożenia dla bezpieczeństwa drogowego.
Sytuacja w Polsce
Coraz więcej państw wprowadza surowe kary za rozmawianie przez telefon podczas jazdy lub też całkowite zakazy korzystania z telefonów w trakcie prowadzenia samochodu. W Polsce nie ma całkowitego zakazu. Zgodnie z Art. 45, pkt 2. Prawa o ruchu drogowym: „Kierującemu pojazdem zabrania się: 1. korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku”. Oznacza to, że nie wyklucza się korzystania z zestawu głośnomówiącego oraz słuchawkowego. Jednak w świetle dostępnych badań psychologicznych, jedynym bezpiecznym zachowaniem jest całkowita rezygnacja z używania telefonu.
Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego jest jednym z partnerów akcji.
Strona kampanii: www.jazdabezkomorki.pl