Seminarium na Bemowie
20.3.2013 12:01W pierwszej części seminarium, Jakub Faryś – prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego przedstawił „Stan Parku Samochodowego”. Uczestnicy poznali charakterystykę parku samochodowego, jego strukturą pod względem marek, wieku i rodzaju pojazdów. Została omówiona struktura rynku w ostatnich latach oraz przedstawiona prognoza rynku samochodów osobowych na najbliższe lata.
Emil Wolski, rzeczoznawca i biegły sądowy, Prezes SRTSiRD „EXPERTMOT” w swoim referacie przedstawił „Co daje nam bezpieczny pojazd”. Referent szczególną uwagę zwrócił na znaczenia pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych dla ochrony przed najcięższymi obrażeniami, a także śmiercią.
Trzecim tematem seminarium były „Zmiany poziomu bezpieczeństwa biernego i czynnego samochodów w ostatnim 20-leciu oraz o prowadzonych od 1997 roku testach zderzeniowych Euro NCAP.
Dr inż. Marek Matyjewski z Wydziału Mechaniki, Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej omówił „Zmiany bezpieczeństwa pojazdów” na przykładzie VW Garbusa i jego następców: Golfa II, IV i VI, pod względem bezpieczeństwa czynnego, natomiast „Przyszłość europejskiego bezpiecznego samochodu” zaprezentował mgr inż. Wojciech Przybylski, zastępca dyrektora Instytutu Transportu Samochodowego.
W ostatnim wystąpieniu podinspektor Leszek Jankowski z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji przedstawił ubiegłoroczne oficjalne dane – statystykę wypadkową. Dobra informacją było to, że w ubiegłym roku w wypadkach drogowych zginęło najmniej osób od czasu, kiedy policja zaczęła rejestrować statystykę wypadków – czyli od 1975 roku! Natomiast ciągle niezadawalającym faktem jest to, że Polska utrzymuje niechlubne, pierwsze miejsce w UE pod względem liczby zabitych w wypadkach drogowych. W 2008 roku w naszym kraju zginęło 5437 osób. Dla porównania, we Włoszech – 4739, a w Niemczech – 4467.
Pokazy zorganizowane na torze przed Szkoła prezentowały jak zachowują się sprawny i niesprawny samochód w różnych sytuacjach drogowych. Uczestnicy seminarium mieli okazję przekonać się jak nawet drobne usterki wpływają na zachowanie samochodu. Przy użyciu specjalnie przygotowanych aut, instruktorzy demonstrowali zachowanie pojazdu na płycie poślizgowej przy właściwym i niewłaściwym dla warunków zimowych ogumieniu oraz prezentowali jak niebezpiecznie wydłuża się droga hamowania przy niedostatecznym ciśnieniu w zaledwie jednym kole. Samochody prowadzili instruktorzy Szkoły Jazdy Renault oraz Auto Szkoły Skody, natomiast w rolę pasażerów wcielili się uczestnicy Seminarium.